Uholdbar usikkerhet etter vedtak om nedleggelse av Nordpolen skoles ungdomstrinn
Bystyrets vedtak om å legge ned ungdomstrinnet ved Nordpolen skole forsterker en allerede betydelig uro blant foreldre og elever. Gjentatte forsikringer fra byråden om at barnas beste er ivaretatt, fremstår kunnskapsløst og uten forståelse for realiteten vi foreldre og barn står i, sier FAU-leder Marianne Werrum.
Marianne Werrum FAU leder Nordpolen skole.
Etter dagens bystyrevedtak om skolebehovsplanen for Oslo påstår byråd Julie Remen Midtgarden nok en gang at det har vært svært viktig å ivareta alle elever, ansatte og foresatte som berøres av skolebehovsplanen.
Foreldreutvalget ved Nordpolen skole ser ingen tegn til denne ivaretagelsen. Hvor er den? Hva består den i? Hvor er planen som beroliger oss på hvordan overgangen til ny skole blir for barna våre, og hvordan kommende skoleår vil forløpe seg?
Spørsmål om hvor elevene skal gå, hvordan overgangen organiseres, om de får beholde sine etablerte miljøer og lærerkrefter og hvordan det enkelte trinns behov kan imøtekommes, forblir ubesvart, mens politikere strør om seg med påstander om barnas beste og «skolebehovsplanens unike grundighet».
Hadde dette vært sant hadde vi tidlig fått skissert hvordan barna våre ville blitt ivaretatt i denne prosessen. Tvert i mot har styret i Nordpolen FAU gang på gang bedt om svar og dialog med skoledirektør og utdanningsetaten – men blitt møtt med stengte dører. Dette er ikke bare frustrerende, men direkte uansvarlig når barn og familier har levd med usikkerhet i snart ett år.
Manglende informasjon og forutsigbarhet har allerede skadet vårt skole- og nærmiljø.
Det holder ikke å vise til barnas beste som et premiss, når man ikke kan dokumentere og gi svar på hvordan barna faktisk skal ivaretas. Må vi minne politikerne om at frist for å søke seg til ungdomskoler kommer allerede i mars? Når fristen for å søke skole nærmer seg og våre gode lærere ser seg nødt til å søke nye stillinger, øker uroen og konsekvensene for elevene.
Særlig er det viktig med informasjon og forutsigbarhet for å ivareta mer sårbare miljøer. Informasjon må distribueres på flere språk, gjentas, og arenaer for spørsmål og svar etableres. Hva ser dere for dere at skjer i disse korte månedene? Uten svar søker foreldre og elever å skape forutsigbarhet, og søker seg til andre skoler. Slik splittes miljøer ytterligere.
Vi forventer at ansvarlige myndigheter umiddelbart møter foreldre og elever, og gir klare svar på hvordan barna skal ivaretas i dette overgangsåret.
Tid for politiske floskler er så avgjort forbi.
Marianne Werrum, leder FAU Nordpolen skole.